10.09.2008

Oldtidens Egypt i Luxor ved Nilen

Med besøk av mine foreldre bestemte vi oss for å titte på rester fra oldtidens Egypt. Nærmeste plass fra Hurghada er Luxor, verdens største utendørs museum. Bestående av Karnak- og Luxortemplet, kongenes og dronningenes dal, Hatshepsuttemplet og Memnonkolossene er byen som i antikken het Theben en viktig rot i Egyptisk kultur og historie.

Vi dro i konvoi med buss klokka 04:00 på natta og kom fram på formiddagen etter en liten svipp på Nilen med båt. Mamma og jeg fikk prøvd oss på roret.

Photo by Liv H. Astrup

Vi besøkte først Karnak- og Luxortemplet som virkelig fikk meg til å føle meg som en del av filmen "The Mummy". Jeg tror faktisk det er her de spilte inn deler av filmen. Noen av pilarene inne i templet har enda de originale fargene, gjemt i skyggen, fra oldtidens glansdager.
  Fra Wikipedia: På noen av veggene er det slagscener fra Ramses IIs militære triumfer, spesielt fra Slaget ved Kadesh. Det skal også ha vært seks store statuer av Ramses II, i dag står bare rester av to av disse tilbake. Ved inngangen til selve tempelet står det en obelisk i rosa granitt, en gang var det to, og den andre står i dag på Place de la Concorde i Paris hvor den har stått siden 1835. Man ankommer fra nord og følger en gate hvor det står sfinxer på begge sider, som en allé.
Dette er mye å se på og mye å ta inn, men jeg knipset mange bilder og vi hadde med egen guide så vi fikk en god intro til historien. Meget spennende!

Photo by Liv H. Astrup

Etterpå dro vi til kongenes og dronningenes dal hvor vi var dypt inne i mange gravplasser for mumier og gamle egyptiske konger. Det er virkelig imponerende hva som ble gjort for å begrave disse opphøyde "gude" kongene og hva de skulle ha med seg på ferden til livet etter døden. Kammerne under jorda var finere enn alle tankene jeg hadde om de på forhånd. Vi var også heldige å få besøkt den kjente mumien til Tutankhamon. Gravkammeret til denne lille kongen på 1.70 meter høy ble først funnet i 1922. Dette måtte vi selvsagt betale ekstra for!

På utsiden av graven til Tutankhamon. Photo by Liv H. Astrup

Vi fikk dessverre ikke lov til å ta bilder på innsiden av de fantastiske inskripsjonene og arkitekturen. Ta turen selv og bli forbløffet! Photo by Liv H. Astrup

Mamma litt skeptisk til sin nye venn!

Det var ved Hatshepsuttemplet at jeg fikk de fineste bildene. Dette templet er integrert på en eller annen måte i fjellet som gjør det lignende oldtidsbyen Petra i Jordan. Da vi ankom strålte solen gjennom skyer og livnet opp stemningen rundt tempelet. Jeg kjente jeg var tilbake i filmen "The Mummy", eller kanskje toeren "The Mummy Returns". Bare det at man kommer i en slik tilstand, er verdt turen alene. Her kunne man også finne hieroglyfer og bilderhistorier med originale farger på grunn av at de er malt i skyggesider av tempelet bland vegger og pilarer.

Vi måtte tipse de som viste oss "skjulte" hieroglyfer. Photo by Liv H. Astrup

Til slutt besøkte vi Memnonkolossene. Statuene er 18 m høye og markerte i sin tid inngangen til Amenophis III's dødstempel. De store sandstenskolossene forestiller kongen selv. Nydelige bilder med solen som går ned og skaper et fantastisk lys det ikke er mulig å oppdrive mange plasser.

Photo by Steven Astrup

Oldtidens Egypt langs Nilen er et must for de som vil oppdage Egypt over vann. Jeg kan også anbefale Sinai fjellet aka Moses fjellet og pyramidene rundt Kairo. Disse utendørs museumene sammen med Rødehavet er det som utgjør de største trekkplasterene for Egypt, og det er derfor jeg drar tilbake dit nesten hvert år :)