21.08.2011

Den kinesiske mur!

Da er jeg tilbake i Beijing etter tre dager paa den kinesiske mur!

Har besteget denkinesiske mur i flipp-flapper, funnet en bortgjemt "skatt", blitt tatt av vakter paa muren, sett magiske soloppganger og solnedganger.

Det er ikke lett aa bruke sosiale medier i Kina, men finner meg noen veier rundt. Etter aa ha letet og lest mye om turer til den kinesiske mur og hvilke steder som var anbefalt, var jeg til slutt kjempe heldig som kom over et tips paa Lonely Planets forum. Simatai delen av muren, som visstnok skal vaere den delen av muren med finest landskap og den delen med flest vakttaarn langs muren, er stengt noen aa pga renoverin. MEN, gjennom det tipset fantes det visstnok et lite hostel i fjellsiden i Simatai, kun 200 meter fra muren! Der overnattet jeg to netter og for en opplevelse det var!!

Simatai er en del av muren som ligger ca 2,5 timer fra Beijing nordover. Hele muren er stengt og det gjores daglig arbeid paa muren. Muren har ogsaa vakthold som skal sorge for at ingen uvedkommende er paa muren. Det som er genialt med dette hostellet er at det ligger paa innsiden av der vaktene sitter, saa man kan gaa paa muren uten aa bli tatt - om man unngaar vaktskifte og visse tider paa dognet. Jeg hadde derfor HELE muren for meg selv!

Onsdag kveld kom vi fra Beijing rundt ettermiddagen. Etter et nuddelmaaltid og innsjekking gikk jeg en tur opp paa toppen av fjellet. Ble sittende en stund her og fikk med meg hele solnedgangen, helt ubeskrivelig! Kan ikke sammenlignes med noe av det jeg har gjort for. Folelsen av aa sitte paa toppen av et vakttaarn, paa hoyeste fjelltoppen i naerheten, med mange mils utsikt over fjelllandskap der solen gaar ned i horisonten var helt magisk.

Torsdag morgen var jeg oppe 04:45 og naadde toppen rundt 05:15. Fikk med meg en utrolig soloppgang, der solen presset seg opp bak fjellene og kastet morgenlys paa muren. Uforglemmelige bilder. Deretter bar det ned til hostellet igjen for en kjempe frokost! Toast (!), eggerore og kaffe. Lunsj er for det meste nudler eller suppe. Middagen er noe av det beste kinesiske maten jeg har smakt; Kylling i sotsur saus, fylte auberginer, stekte nudler med gronnsaker eller biff. Gryte med poteter, tomater og mort kjott. Og saa klart ris. Hosteleieren er tidligere kokk paa et luksus hotel - det merkes!

Etter en tidlig start paa dagen paa torsdagen gikk mye av dagen til aa slappe av med bok, saa klart paa en fjellhylle med utsikt over muren. Provde forst aa snike meg forbi vaktene for aa kunne sitte paa toppen av et taarn jeg satt paa dagen for. Fikk sitte 15 min for en halvdod, gjennomsvett og enormt andpusten kineser kom krabbende opp muren til meg. Etter nye 15 min klarte han endelig aa faa ut forste lyden etter aa ha hivd etter pusten. Saa klart paa kinesisk. Han kunne null engelsk, jeg kan null kinesisk. Saa der satt jeg uberort aa leste i guideboka og kikket paa muren, mens vakten stod ved siden av meg og provde aa faa oppmerksomheten min ved aa vifte og peke med armer, samt en tirade av uforstaaelig kinesisk. Etter at han hadde snakket kinesisk til meg i 10 minutter uten noe respons, maatte jeg gjenta "ENGLISH" ti ganger til han for han forstod at jeg ikke forstod kinesisk. Merkelig nok saa fortsetter han aa snakke kinesisk til meg - som alle andre her naar de skjonner at jeg ikke kan spraaket deres. Etter nye 30 minutter hadde han faatt forklart og laert seg "Go back!" paa kinesiskpreget engelsk gjennom walkie-walkien. Jeg ble med han tilbake - med et lurt smil om munnen. Jeg hadde jo tross alt sittet der naermere en time.

Etter aa ha slurpet i meg suppe og fanget nudler med spisepinner dro jeg opp paa muren igjen for aa faa med meg solnedgangen. Nok en fantastisk solnedgang, for et landskap. Fredag sov jeg helt til 05:45 for jeg spiste frokost, fylte sekken med drikke og la avgaarde paa syv uforglemmelige kilometere. Er saa klart i gang for vaktene begynner paa jobb - slipper aa betale inngangspenger og har hele muren for meg selv! Delen jeg gikk paa fredagen var fra Simatai til Jinshanling. Jinshanling er ogsaa kjent for inzane landskap og mange vakttaarn - og muren er ogsaa nylig renovert i motsetning til Simatai. Fikk derfor se litt av begge deler. Aa gaa paa den kinesiske mur gaar rett opp paa lista av hoydepunkt paa turen og er helt klart noe av det kuleste jeg har gjort. Virkelig en drom som gikk i oppfyllelse!!

Se bilder fra turen her!

He who has not climbed the Great Wall is not a true man!