16.11.2011

Tilbake fra jungelen!

Etter fem dager i jungelen er vi endelig tilbake til sivilasjonen - det foltes som om vi hadde vaert borte minst en maaned!

Vi startet turen med en laaaang 11 timers fergetur. Vi skulle kun 80 km ut fra fastland, men ting tar tid her. Fergen var overraskende moderne, men var uansett fryktelig treig. Vi fikk ikke tak i kabin, noe som i grunnen ikke gjorde saa mye. Vi valgte derfor billigste okonomi billett og fant oss en flekk paa gulvet mellom matvarer og de andre lokale reisende. Forste timene sov vi ute paa dekk, fant meg et ventilasjonsrom til motoren som ga meg god varme gjennom natten - helt til det begynte aa regne.

Etter fergeturen gikk vi rundt for aa lete etter en guide som kunne ta oss med inn i jungelen. Vi fant en lokal Hallgeir som faktisk var en indianer selv. Vi handlet inn mat for de neste dagene, samt gavet til landsbyen/familien. Kaffe, sukker, te og godteri ble handlet inn som gaver.

Deretter var det avgaarde i en uthulet trestamme med en mixmaster i enden, som kjorte oss tre timer inn i jungelen. Vi kom frem og gikk 30 min videre inn i jungelen og kom frem til et hus inne i jungelen.

Familien vi bodde sammen med bestod av "Teutogogo" som var far i huset. Og Shaman i landsbyen! Kona hans, samt en datter med barn bodde der. Og en gjeng til jeg ikke helt fant ut av, naboer og folk var rundt der hele tiden.

Vi fikk gjort mye i lopet av oppholdet, men hverdagene var i grunnen ekstremt stille. 90% av tiden gikk til aa sitte, drikke kaffe og te, royke for de som ville det og le og snakke. Men vi fikk teste aa skyte med pil og bue, vi ble tatt med ut i skogen for aa lage det tradisjonelle "Loin cloth" eller "Balle-lappen" som jeg ville sagt paa norsk. Vi skar av barken paa et tre, banket vannet ut av den, vasket den og hang det til tork. Dagen etter var det klart og Shamanen ble med jeg og Kjetil ned til elva for aa ta det paa. Hores ikke ut som en eventyravslutning det her. Uansett, barken ble klappet, formet, dratt og ristet paa plass der den skulle og vi var naa litt mer Mentawai enn for vi kom!
Kjetil og Shaman "Teutogogo"
Deretter bar det ut i skogen dagen etter for aa hjelpe til med innsamling av middagen for de neste dagene. Tamara biller er ordet! En fuktig trestamme som ligger aa godgjor seg en stund, for vi kommer og river den opp og samler alle larvene vi finner i den. Det er "snacks" for lordagskvelden! Eller egentlig "snacks" for hvert maaltid. Fikk smaksprove baade levende og stekt og det var som jeg trodde - ikke snacks.
"Teutogogo" liker de hvert fall

Dagen etter var vi med damene ut paa fisketur. Dette er nemlig damenes jobb og melanie ble utstyrt med en haav. Forovrig ogsaa tradisjonell paakledning med palmeskjort. Vi gikk elvelangs og damene krabbet rundt i vannet, og gravde seg inn i leire- og jordvegger for aa finne krabber, reker, kreps eller fisk. Det ble plutselig litt matbiter aa hente der - og vi fikk stelt i stand et virkelig festmaaltid bestaaende av ris, bonner, kaal, biller, larver, kreps, reker, fisk og krabber. OG frokosten dagen etter spor du? Det var musen de fanga paa kjokkenet. Den spiste nemlig maten vaar, saa da fanget vi den og spiste den til frokst. Jepp, livet i jungelen!

Damene fisker, mannfolka tar bilder
Vi skyter med sprettert etter naboens honer
Her fra den 11 timers lange fergeturen til Mentawai
Og her fra "fengselscella" paa ferjeturen tilbake
Naa reiser vi videre i Indonesia. Maalet er Flores i Indonesia. Og planen er dykking, dykking, fridykking, god mat, bade, fridykking og enda mer dykking!