29.12.2013

Fremme i Jaisalmer

Etter et par døgn med reising er vi nå fremme i Jaisalmer, hvor startskuddet for rikshaw racet går om noen dager.

Etter trøbbel med å få togbilletter direkte til Jaisalmer og med et ønske om å se Taj Mahal, bestemte vi oss for å ta en omvei til Jaisalmer.

Vi fikk en privat sjåfør som kjørte oss ca 5 timer sørover, hvor vi overnattet på et hotell i Agra. Vi fikk oss en tur til Agra Fort og bilreise. Dagen etter dro vi til et av verdens mest spektakulære underverker; Taj Mahal. Et imponerende byggverk som absolutt var verdt turen! Vi reiste like etter videre med bil til Jaipur.

I Jaipur forlot sjåføren oss og vi satt oss på toget vestover mot Jodhpur. Vi hadde hver vår halvmeter madrass i lugarer bestående av tre etasjer med køyesenger. Rundt oss var hyllene stappet med baggasje, pappesker og matvarer, og toget var fullt av lokale indere og militært personell. Lyden fra jernbanen kjentes godt inn i både øre og ryggmarg og gjorde det sammen med en naturlig sving på toget ganske så utfordrende å sove. Toget var forsinket en god time og vi dro dermed rundt 0130 natt til i dag. Nord i India er temperaturene ganske lave på denne tiden av året og det merkes spesielt om natten. Det virket som både Eivind og Ingemar fikk sove "ganske greit", men jeg fikk ikke sove mer enn mellom 02-04. Mest på grunn av en bitende kulde som trakk godt fra vinduet like over hodet mitt. Det var dermed ganske
spennende å følge med på livet i toget og prate med andre lokale som ikke fikk sove.

Følgende øyeblikk er nok det som har gitt størst inntrykk til nå. Jeg satt krokbøyd i nederste køyeseng. Rundt meg var det bråk og risting fra jernbanen, barnegråt og snorking fra alle kanter. Interiøret i toget kunne minne mye om tog i fattige deler av Afrika, likeledes kunne naturen i Nord-Vest India minne mye om Øst-Afrikansk natur. Tørt, ørkenaktig, møkkete, mye støv og lite bevegelse. Rundt i gangene gikk selgere med teposer og termos og ropte rundt seg; "Chai, Chai, Coffee?" Jeg ble sittende på med alt tøyet jeg hadde i sekken, med buff og lue og sittende med en tekopp i hånden. Hadde det ikke vært for de fire, fem kroppene med varm Chai hadde nok turen blitt enda lengre. Det tok en halv dag før tærne kunne bevege seg igjen, men det var absolutt verdt noen uforglemmelige timer på et kaldt tog.

Vi kom frem til Jodhpur rundt 0800 på morgenen. Vi fant en buss med senger og ble noe ufrivillig stappet inn alle tre i en halvannen meters lang luke med madrass, i bussens øverste etasje. Med en fot ut vinduet, et bein ut i gangen og liggende i klynge omtrent over hverandre fikk vi tatt igjen litt søvn. Vi kom frem til Jaisalmer 5-6 timer senere og har kommet godt til rette her i Nomads Guesthouse, like ved bymuren til Jaisalmer Fort.

Henning, Markus og Josh er godt på vei i en ca 20 timers biltur fra Delhi til Jaisalmer. Vi møter de i kveld/natt/morgen tidlig..

Vi mottok den ene tuk-tuken i kveld, etter at en fyr hadde kjørt 300 mil fra andre siden av landet for å levere den...

Følg med, flere bilder/film kommer!

Alex og Aladdin ved Nomads Guesthouse i Jaisalmer

Aladdin på takterassen fyrer opp kveldens bål